Zeker eerst lezen: praktische tips rond het factureren
De FACTUUR is een belangrijk handelsdocument voor alle ondernemingen. Het papieren of elektronisch document bevestigt enerzijds de levering van diensten of producten en is anderzijds belangrijk inzake de betaling, inbegrepen het aspect van de (inter)nationale BTW-verplichtingen. We hebben echter zelf regelmatig vastgesteld dat sommige zelfstandigen en bedrijven soms toch wat slordig omgaan met het begrip FACTUUR en de daaraan verbonden wettelijke verplichtingen. Net daarom schrijven we deze uiteenzetting.
Als ondernemers dienen we er dus voor te zorgen dat ons bedrijf op alle vlakken financieel gezond blijft. Een eenvoudige, duidelijke en overzichtelijke factuur zal uw klanten aanzetten tot een snellere betaling. Temeer omdat het snel ontvangen van die centen ook belangrijk is om je eigen uitgaven tijdig te dekken.
Vandaag de dag bestaan er efficiënte e-platformen waar u simpel en snel een heldere factuur aanmaakt: in een handomdraai maak je offertes, facturen, creditnota’s, bons, herinneringen,… en stuur je ze via mail. Dergelijke software zorgt ervoor dat u gemakkelijk kan werken en dat veel zaken automatisch verlopen.
Kies daarom voor software die niet enkel facturen aanmaakt maar ook automatisch debiteuren beheert. Met je persoonlijke gebruikslogin en paswoord staan die gegevens altijd en overal voor jou beschikbaar.
Factureren houdt dus inderdaad wel degelijk enkele risico’s in, die u maar beter indekt, vanaf vandaag, want wanneer u een factuur maakt, die onvolledig of niet correct is, dan riskeert u een boete voor elke factuur die niet voldoet aan de wettelijke bepalingen. Ook omgekeerd geldt hier dat, wanneer men als zelfstandige zelf een factuur ontvangt, men best nagaat of ook deze factuur werd opgesteld volgens de regels van de kunst en de wetgeving. In het slechtste geval kan dergelijke factuur en daaraan verbonden uitgaven zelfs verworpen worden uit uw aftrekbare kosten. Een factuur verdient dus al uw aandacht!
Vervolgens zijn ook algemene voorwaarden, vermeld op de factuur, zeer belangrijk en zelfs noodzakelijk bij geschillen. Het is ook vaak een kleine moeite om enkele relevante artikelen op te nemen in dergelijke algemene verkoopsvoorwaarden. Zo voorkomt u misverstanden en beperkt u misgelopen inkomsten. Let er evenwel op dat uw algemene voorwaarden enerzijds conform de wetgeving zijn (zie verder) en anderzijds op al uw handelsdocumenten (zoals bestelbonnen) dienen voor te komen om in orde te zijn!
In deze uiteenzetting komen in bepaalde hoofdstukken wettelijke verplichtingen voor: stoor u niet aan de saaie tekst, het is gewoon de wet. Een verwittigd man of vrouw is er twee waard. En vooral: kennis is macht!
Tenslotte hebben we ook aandacht voor het beheer van uw debiteuren, want uiteindelijk zijn het enkel en alleen de aan u betaalde facturen die voor uw omzet en daaraan gekoppelde winst kunnen zorgen! Goed en mogelijks geautomatiseerd beheer van debiteuren is de basis van een financieel gezond bedrijf, al moet u gaan tot incasso van openstaande bedragen: u heeft er hoe dan ook uitgaven voor gemaakt.
In deze uiteenzetting behandelen we boeiende topics en beogen de financiële gezondheid van uw onderneming!
We leggen U graag eenvoudig uit, waarop U moet letten en hoe U deze zaken gewoon het best aanpakt.
We wensen U veel leesplezier en alle succes in de praktische toepassing!
Wanneer, waarom en waarvoor factureren?
In een factuur kunnen enkel en alleen die diensten en goederen vermeld worden, die effectief geleverd werden of worden. Vaak is dat voorafgegaan door een bestelling of akkoord. Soms vragen klanten een offerte of is dat zelfs een wettelijke verplichting. Bij bevestiging door de consument, zal bij uitgestelde leveringen eveneens een kopie van de bestelbon afgeleverd dienen te worden. Alle ondertekende of (via e-mail of andere elektronische wijze) bevestigde offertes of bestelbonnen zijn dan ook bepalend voor wat uiteindelijk mag worden gefactureerd aan de klant, als natuurlijke persoon of rechtspersoon.
De Belgische wetgeving leert ons dat voor elke levering van goederen of diensten die men verricht in de uitoefening van economische activiteiten, men aan de klant, wanneer deze BTW-plichtig is of indien het een rechtspersoon is (al dan niet BTW-plichtig), een factuur moet uitreiken, waarop de verschuldigde BTW wordt aangerekend. De factuur moet uitgereikt worden ten laatste de 15de dag van de maand na de maand waarin de BTW opeisbaar wordt, over het geheel of over een deel van de prijs. De BTW wordt in principe opeisbaar op het tijdstip waarop de handeling wordt verricht. In bepaalde gevallen waarin BTW opeisbaar wordt vóór levering van goederen of voltooiing van diensten, gelden er andere regels.
U moet ook altijd een factuur uitreiken als u aan niet btw-plichtige personen een levering van goederen verricht, die valt onder de verkoop op afstand, middels e-shop of als u een nieuw vervoermiddel levert.
Daarnaast bestaat er geen verplichting om een factuur uit te reiken voor het leveren van goederen of verrichten van diensten aan natuurlijke personen (btw-plichtig of niet) die de goederen of diensten voor hun privégebruik bestemmen. In die gevallen moet u kiezen: of vrijwillig een factuur uitreiken of die ontvangsten inschrijven in het dagboek van ontvangsten. Inschrijven in het dagboek van ontvangsten moet in principe 1 keer per dag, als totaalbedrag gebeuren. Voor alle leveringen van goederen waarvan de eenheidsprijs meer dan 250,- EUR (btw incl.) bedraagt, moet u echter een aparte inschrijving doen.
Toch zijn er enkele uitzonderingen op de mogelijkheid om af te zien van het uitreiken van een factuur. Zelfs wanneer de medecontractant een natuurlijke persoon is die voor privébehoeften handelt, moet u altijd een factuur uitreiken, in elk van onderstaande situaties:
Uitzondering: uitbaters van een hotel, restaurant of gelegenheid waar regelmatig maaltijden genuttigd worden en uitbaters van een carwash moeten aan hun klanten een genummerde en door een erkende drukker gedrukte rekening of ontvangstbewijs uitreiken. Die rekening of dat ontvangstbewijs mogen vervangen worden door een ticket van een kasregister of van een geregistreerd kassasysteem.
Bewaartermijn: men moet alle facturen, kopieën van facturen, kasboeken en andere stukken bewaren gedurende 7 jaar, vanaf 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin de boeken afgesloten werden of vanaf 1 januari van het jaar volgend op de datum van uitreiking van de facturen of de andere stukken. Die boeken, facturen en stukken moet u op elke vraag van de controleagenten, zonder verplaatsing en zonder onnodig uitstel, kunnen voorleggen.
Hoe een wettelijk correcte factuur maken?
We sommen eerst de algemene vermeldingen op, die op alle facturen moeten staan en vervolgens de specifieke bijzondere vermeldingen die enkel in bepaalde gevallen moeten worden opgenomen.
Op uw - al dan niet elektronische - facturen moeten altijd minstens volgende vermeldingen staan:
De bijzondere en algemene voorwaarden
Men is niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen. In dat geval gelden de principes van het algemeen recht. Wij adviseren om mét algemene voorwaarden te werken. Uw algemene voorwaarden dienen tevens te worden vermeld op al uw facturen en in alle handelsdocumenten, zoals bestelbonnen, zodat uw klanten kennis kunnen nemen van deze algemene voorwaarden, alvorens ze de koop sluiten. Inspirerend voorbeeld van artikels die kunnen opgenomen worden in eigen algemene voorwaarden:
Wat moeten we weten over betalingstermijnen en kasstromen?
Uw cashflow is een meetinstrument om uw financiële positie op te volgen. Banken zien de ontwikkeling van uw kasstroom als element bij beoordelen van uw kredietaanvraag. Cashflow is de kasstroom en dus het verschil tussen inkomsten en uitgaven over een bepaalde periode van een maand, kwartaal of jaar.
Voorkomende negatieve cashflow betekent dat er meer geld uitgaat dan dat er binnenkomt, wat grote gevolgen kan hebben. Net zoals bij uw gezin als het meer uitgeeft dan wat er in totaal binnen komt. En dan komt u in een situatie dat er geld moet worden geleend, om aan de verplichtingen te voldoen.
Geld lenen kost geld en het is de laatste jaren steeds moeilijker geworden. Soms is negatieve cashflow niet te voorkomen, zoals bij grote investeringen, maar die leveren nadien wel weer meer op. Als echter de cashflow te lang negatief blijft, ontstaat er een negatieve spiraal en wordt het moeilijker om daar uit te komen. Maak daarom alle medewerkers bewust van het belang van kasstroom. Iedereen draagt bij!
Bij mogelijke positieve cashflow komt er meer geld binnen dan eruit gaat om aan al uw verplichtingen te voldoen. U kan dan uw leveranciers contant betalen, tegen een extra korting voor extra rendement. Kasstroom is smeerolie voor uw bedrijf: als er te weinig is, begint de motor te sputteren. Dat mag niet.
Wanneer uw klanten te laat betalen, dan kost u dat enerzijds geld, maar anderzijds kan daardoor ook uw eigen onderneming financieel in moeilijkheden komen: daartegen kan u zich dan ook best wapenen. Als ondernemers dienen we er dus voor te zorgen dat ons bedrijf op alle vlakken financieel gezond blijft.
Een efficiënte facturatie en dito debiteurenbeheer zullen dan ook een optimale kasstroom beïnvloeden. Voldoende kasstroom of verse aanvoer van financiële middelen, om uitgaven te dekken, zijn noodzaak!
Snellere betaling levert u toch al gauw een halve maandomzet als extra cashflow ter uwer beschikking.
En eenvoudige, duidelijke en overzichtelijke facturen zetten uw klanten aan tot een snellere betaling. Temeer omdat snel ontvangen van alle centen ook belangrijk is, om uw eigen uitgaven tijdig te dekken.
Kies daarom voor software die niet enkel facturen aanmaakt maar ook automatisch debiteuren beheert. Goed en mogelijks geautomatiseerd beheer van debiteuren is de basis van een financieel gezond bedrijf, al moet u gaan tot incasso van openstaande bedragen: u heeft er hoe dan ook uitgaven voor gemaakt.
Het toestaan van een bepaalde betalingstermijn is een van de elementen die uw aandacht verdienen: wanneer u een betalingstermijn toestaat, is een week na levering gebruikelijk (we spreken dan vaak over contante betaling) en een maand eigenlijk een best te hanteren maximum. We spreken in beide gevallen over een solvabele klant. Anderen dienen best vooraf te betalen en niet alleen een voorschot.
Alvorens een overeenkomst te sluiten met uw klanten, denkt u best aan enkele belangrijke elementen:
Stel duidelijke algemene voorwaarden op en vermeld ze bij het verkoopgesprek en het invullen van de bestelbon. Laat de klant ondertekenen dat hij de voorwaarden goedkeurt. Zorg ervoor dat de algemene voorwaarden volledig zijn, met eigendomsvoorbehoud en korte betalingstermijnen, met schadebeding.
Wanneer nodig of mogelijk, vraagt u gewoon een voorschot: daar is niks mis mee. Bij aankopen hoger dan 5.000,- EUR mag maximaal 10% van het bedrag cash worden betaald, voor zover dat voorschot zelf lager blijft dan 3.000,- EUR. Factureer altijd direct en maak bij langlopende prestaties ook tussentijdse facturen. Onderzoek best grotere klanten door vooraf een rapport op te vragen bij een kredietbureau.
Weet ook dat wanneer u het te ruim neemt met betalingstermijnen, de klanten aanvoelen dat ze bij u niet snel moeten betalen en ze stellen het altijd maar langer uit, tot zelfs de een of de ander uiteindelijk in faling gaat … en dan bent u meteen het hele bedrag openstaande verloren. Dat is nergens goed voor.
Denk dagelijks (geautomatiseerd) aan de kasstroom voor uw bedrijf: hanteer korte betalingstermijnen!
Openstaande facturen sneller, vriendelijk en efficiënt opvolgen
Omgaan met slechte betalers: tips bij bellen, mailen en schrijven
Wanneer u de tips en adviezen uit voorgaande hoofdstukken consequent toepast, wordt het omgaan met potentieel slechte betalers al een stuk eenvoudiger en aangenamer. Het kader is beter geschetst en de klant zou moeten weten waar hij aan toe is. Trek dan ook de lijn door wanneer een klant na uw betalingsherinnering niet heeft betaald, door hem twee, drie dagen na de vervaldatum te telefoneren. Belangrijk is te vermelden dat je geen nieuwe levering meer doet, alvorens de openstaande betaald is. Wees altijd vriendelijk en correct, maar wees to-the-point. Sluit jullie telefoongesprek altijd positief af.
Bij goede facturatiesoftware zijn mogelijke betalingsherinneringen en aanmaningen vooraf opgesteld. Normaal kan je dan nog periodes en andere parameters en voorkeuren instellen, volgens je eigen wens.
Om uw telefoontjes naar debiteuren te vergemakkelijk, sommen we hierna graag enkele vaak gebruikte redenen, excuses en tegenwerpingen van debiteuren op, met onze tips voor anticipatie en oplossingen:
Wanneer de debiteur uitvluchten blijft geven: reageer dan rustig maar directief met de volgende vraag: En hoe gaat u er dan effectief toch voor zorgen dat het factuurbedrag morgen op onze rekening staat? U kan dan dergelijke belofte meteen schriftelijk via mail aan deze persoon sturen en de directie in copy.
Stel open vragen zodat de klant actief aan het gesprek moet deelnemen door te antwoorden. Op deze manier vermijd je een gemakkelijke JA of NEE en krijg je meer informatie en ook snellere toezeggingen.
Baken altijd het echte probleem af: mogelijke punten van discussie dienen steeds afdoend besproken te worden, tot ieders tevredenheid, zodat die klant dit naderhand niet nog als een excuus kan gebruiken. Stel bijvoorbeeld de vraag: “Als ik die creditnota doormail, voldoet u dan meteen correct de betaling?” Eventueel laat u de klant eerst het saldo voldoen, alvorens u de beloofde creditnota opmaakt en mailt.
Bevestig de gemaakte afspraken altijd schriftelijk en stuur ze eventueel aangetekend naar de debiteur.
Wanbetalers en rechtsmiddelen: incasso of naar de rechtbank?
Bij wanbetaling is het enorm belangrijk om kort op de bal te spelen: hoe ouder de factuur, hoe moeilijker het wordt om nog een volledige betaling te bekomen. Laat openstaande facturen dus tijdig invorderen.
Wanneer u - na correcte facturatie en goed debiteurenbeheer - na een vooropgestelde periode van enkele weken (niet langer!) toch geen betaling hebt bekomen, geef het dossier dan gedocumenteerd direct door aan een externe partij, zoals een incassobureau, een gerechtsdeurwaarder of uw advocaat.
Via een incassobureau kan u de niet-betaalde facturen laten innen, tegen een gemiddelde vergoeding van 10% op geïnde bedragen. Wordt er niets geïnd, dan betaalt u niets of een afgesproken vast bedrag. Het incassobureau zal de zogeheten minnelijke invordering opstarten: zij manen uw wanbetaler aan om de onbetaalde factuur of facturen te voldoen en de achterstallige betaling uit te voeren op hun rekening. Een incassobureau zal eveneens trachten om - naast de hoofdsom - bijkomend een (in uw algemene voorwaarden bedongen) intrest en schadebeding te recupereren: maak hierover duidelijke afspraken. U merkt andermaal het belang van duidelijke algemene voorwaarden en een sterk debiteurenbeheer!
U kan ook zelf beroep doen op een advocaat of een gerechtsdeurwaarder: aan hen kan u vragen om een aanmaningsbrief te schrijven. Zij kunnen de ingebrekestelling opstellen op maat van uw bedrijf en aangepast aan uw specifieke algemene voorwaarden. Bovendien zal hun betrokkenheid psychologisch meer druk uitoefenen op de klant dan wanneer u zelf de zoveelste aanmaning zou sturen. Let er wel op: een gerechtsdeurwaarder kan op basis van zo’n aanmaningsbrief niet rechtstreeks invorderen of beslag leggen. Daarvoor is altijd een vonnis van een rechter nodig en dat laat u best regelen door een advocaat.
Wanneer dergelijke minnelijke vordering niet de gewenste resultaten oplevert, wordt het aangewezen om de gerechtelijke procedure op te starten. In dergelijk geval komen de algemene voorwaarden weer onder de aandacht. Mocht u er vandaag nog geen hebben, dan wordt het beter ietwat laat, dan té laat. Eens de verkoop gesloten, de bestelbon getekend of de factuur verstuurd, gelden de voorwaarden die op dat moment van toepassing waren én aanvaard door de klant. Een verwittigd man is er twee waard. In uw algemene voorwaarden moet dus best ook staan welke rechtbank van koophandel bevoegd is om onderlinge geschillen te behandelen. Het spreekt voor zich dat het diegene is voor uw arrondissement.
Sinds enkele jaren geldt de regel dat de winnaar in rechtszaken ook een deel van het honorarium van de advocaat kan recupereren bij de verliezer, onder de vorm van een rechtsplegingsvergoeding (RPV). Sedert 2008 staat die forfaitaire vergoeding meer in verhouding tot het honorarium dat u voor die zaak heeft betaalt aan uw advocaat. Tarieven voor rechtsplegingsvergoeding worden jaarlijks geïndexeerd. De winnende partij kan meestal ook diverse gerelateerde gerechtskosten - zoals kosten van dagvaarding of aangestelde expert - verhalen op de verliezer: de rechter mag wel nog enige andere beslissing nemen.
Beter voorkomen dan genezen: duidelijke algemene voorwaarden die tijdig door de klant gekend en aanvaard zijn, een doeltreffende facturatiesoftware en een goed debiteurenbeheer zijn de beste basis! Wie vergeet zich voor te bereiden voor een klant, bereid zich voor vergeten te worden door die klant …
BTW: % en intracommunautair
Bij elke levering van goederen of diensten dient u het correct BTW-tarief toe te passen. De BTW wordt berekend op de maatstaf van heffing tegen tarieven die verschillen volgens hetgeen wordt verhandeld. Deze tarieven zijn vastgelegd bij Koninklijk Besluit en zijn in België momenteel 0%, 6%, 12% of 21%:
0% voor recuperatieproducten en voor dag- of weekbladen, die jaarlijks minstens 48 keer verschijnen
6 % voor geleverde diensten met een sociaal karakter en voor basisproducten ( o.a. levensnoodzakelijke producten, voeding voor mens en dier, lectuur, herstellingen, personenvervoer, landbouwdiensten …)
12 % voor goederen en diensten die uit economisch of sociaal oogpunt belangrijk zijn (o.a. margarine, steenkolen, abonnement betaaltelevisie, restaurant- en cateringdiensten, banden voor landbouw, …)
21 % voor alle goederen en alle diensten die hoger niet vermeld werden (bijvoorbeeld: nieuwe auto's, huishoudelijke apparaten, geschenken, cosmetica, meer luxueuze voeding zoals oesters en kaviaar, ...)
De intracommunautaire levering van goederen is vrijgesteld van BTW wanneer volgende voorwaarden tegelijkertijd vervuld zijn:
Als leverancier volstaat het om desbetreffende factuur bijkomend te voorzien van volgende vermelding: “Vrijgesteld van BTW door artikel 39 bis van het WBTW”. (WBTW is het Wetboek op de BTW in België)
Wanneer u zich beroept op deze vrijstelling voor intracommunautaire leveringen, dient u wel een aantal bewijzen te kunnen voorleggen, waaruit blijkt dat het wel degelijk een intracommunautaire levering is. Het gaat dan om het bewijs dat uw afnemer de verplichting heeft om zijn verwervingen te onderwerpen aan BTW en om het bewijs dat de goederen waarvoor u de vrijstelling voor intracommunautaire levering inroept, wel degelijk naar een andere lidstaat in de EU werden verzonden. Het bewijs dat uw afnemer zijn verwervingen aan de BTW moet onderwerpen, kan u leveren door een geldig BTW-nummer van uw afnemer voor te leggen. De geldigheid van een buitenlands BTW-nummer kan u zelf controleren door navraag te doen bij de FOD Financiën of door het BTW-nummer zelf op te zoeken in de VIES-databank.
Bewaar een digitale screenprint van uw opzoeking. Hiermee zal u bij controle kunnen aantonen dat het BTW-nummer wel degelijk geldig was op het moment van de levering, ook als die klant in tussentijd zijn BTW-nummer heeft gestopt. Bewijzen dat de goederen wel degelijk naar een andere lidstaat verzonden zijn, kan u aan de hand van een geheel aan bewijsstukken zoals o.a. bestelbonnen, vrachtbrieven, leveringsbonnen, ontvangstbewijzen, gemaakte facturen, bewijzen van internationale betalingen, enz.
Inzake kopieën en creditnota's
CREDITNOTA:
Wanneer een door uw bedrijf opgestelde factuur bezorgd werd aan de klant, dan kan u aan dat specifiek handelsdocument zelf nadien geen enkele wijziging meer aanbrengen. Wanneer er bijvoorbeeld een bedrag moet afgetrokken worden, dan mag u echt geen vervangende factuur opmaken, maar u moet een creditnota opmaken, voor het bedrag dat van die betreffende factuur niet dient voldaan te worden.
Dat betekent dat u bij de opmaak van een creditnota - die u eveneens apart moet nummeren - steeds ook altijd dient te verwijzen naar de eerder opgemaakte specifieke factuur waarop deze creditnota betrekking heeft. Bijkomend is het aangewezen om inzake BTW de volgende vermelding toe te voegen:
BTW terugstorten aan de Belgische Staat, in die mate waarin deze oorspronkelijk in aftrek gebracht is. En indien Frans wenselijk: TVA à reverser à l’état Belge, dans la mesure où elle a été déduite initialement.
DUBBEL VOOR KLANT:
Wanneer uw klant melding maakt van het feit dat hij uw bezorgde factuur niet meer terug zou vinden, dan kan u een dubbel van die factuur opmaken: deze moet exact hetzelfde zijn als de oorspronkelijke factuur, dus ook de initiële datum en alle andere gegevens dienen exact identiek te zijn, naast een extra en duidelijk zichtbare vermelding van “dubbel” of zelfs beter de meer uitgebreide vermelding “Dubbel, uitgereikt op specifieke vraag van de klant, ter vervanging van de verloren of vernietigde initiële factuur”.
DUBBEL VOOR ARCHIEF:
Elke factuur dient altijd in dubbel te worden opgemaakt: een origineel voor de koper, de kopie voor u.
De ondernemer of handelaar moet alle kopieën volgens de wetgeving zeven jaar bewaren: te rekenen vanaf 1 januari van het jaar dat volgt op de datum van uitreiking van de factuur. De bewaartermijn voor facturen bedraagt dus normaal 7 jaar, maar deze periode wordt verlengd tot 15 jaar voor documenten die betrekking hebben op de oprichting of de verkrijging van een gebouw dat als bedrijfsmiddel dient, of van de verkrijging van zakelijke rechten op een dergelijk gebouw. Hou daar dus zeker rekening mee.
Facturen mogen zowel op papier, als elektronisch bewaard worden, ongeacht de oorspronkelijke vorm van die factuur. U bepaalt zelf de plaats van deze bewaring. Enkel wanneer u de facturen op papieren bewaart, moet die bewaring gebeuren op het Belgisch grondgebied. Bewaart u evenwel uw facturen elektronisch, dan mag dat ook buiten België georganiseerd zijn, zolang volledige online toegang vanuit België gegarandeerd blijft. Hoe uw facturen ook bewaard worden, de authenticiteit en integriteit, van zowel papieren als elektronische facturen, moet tijdens die hele bewaartermijn gegarandeerd worden. Dat impliceert dat elke mogelijke manipulatie van de facturen achteraf dient vermeden te worden. De onveranderlijkheid van de facturen vanaf de uitreiking en ontvangst dor de klant, tot het einde van de bewaringstermijn dient gewaarborgd te zijn. Dit betekent evenwel niet dat vorm of formaat van de facturen niet mag worden gewijzigd, maar enkel indien de waarborgen van authenticiteit en integriteit behouden blijven. Deze facturen moeten gedurende de volledige bewaartermijn steeds leesbaar blijven.
Facturen die elektronisch werden ontvangen, worden in die oorspronkelijke vorm bewaard, met inbegrip van gegevens die de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de inhoud van elke factuur waarborgen. Facturen die in papieren formaat werden ontvangen, mogen in die oorspronkelijke vorm of digitaal bewaard worden: bij digitale bewaring dienen gebruikte technologie of procesmatige middelen de authenticiteit van herkomst en de integriteit van de inhoud van de facturen te waarborgen.
Voorbeeld facturen en bonnen
BESTELBON (op te maken, minstens in tweevoud)
Logo van de onderneming
Bedrijfsnaam van de verkoper
Adres van uw onderneming
Uw BTW-nummer: BE0123.456.789
Uw bank + IBAN-rekeningnummer
Uw telefoonnummer en e-mailadres
Naam van de koper
Adres van de koper
Gebeurlijk BTW-nummer van de koper
Bestelbon nummer: 000123456
Besteldatum
aantal / omschrijving product of dienst / eenheidsprijs / totale prijs / korting / BTW-% / te betalen
mogelijke opmerkingen aangaande verpakking / levertermijn / verzending / betaling / verzekering
eventuele vermelding van ontvangen/te betalen voorschot en te betalen saldo + betalingstermijn
handtekening 'voor akkoord' van de verkoper + handtekening 'voor akkoord' van de resp. koper(s)
FACTUUR (op te maken, minstens in tweevoud)
Logo van de onderneming
Bedrijfsnaam van de verkoper
Adres van uw onderneming
Uw BTW-nummer: BE0123.456.789
Uw bank + IBAN-rekeningnummer
Uw telefoonnummer en e-mailadres
Naam van de koper
Adres van de koper
Gebeurlijk BTW-nummer van de koper
Factuur nummer: 2018000789
Factuurdatum
Vervaldatum
aantal / omschrijving product of dienst / eenheidsprijs / totale prijs / korting / BTW-% / te betalen
leveringsdatum goederen of prestatiedatum diensten
mogelijk van toepassing zijnde extra clausules
akkoord met en verwijzing naar de algemene voorwaarden (op keerzijde)
Modellen bij debiteurenbeheer
HERINNERING 1
Beste klant,
Reeds 2 weken geleden ontving u van ons factuur nr. 123456. De voorziene betalingstermijn van deze factuur is reeds een week verstreken. Wij stellen vast dat wij uw betaling nog niet hebben ontvangen. Mogelijk is deze factuur bij de zakelijke drukte aan uw aandacht ontsnapt.
Wij verzoeken u daarom vriendelijk om binnen de 5 dagen het openstaande bedrag van 5.252,- EUR aan ons over te maken op rekeningnr. BE52 0123 4567 8910. Graag ook als mededeling vermelden: factuur nr. 123456.
Wanneer dit schrijven toch uw betaling nog heeft gekruist, hoeft u geen rekening te houden met deze herinnering. In bijlage vindt u een kopie van de betreffende factuur. Dank voor uw correcte betaling.
Met vriendelijke groeten,
uw naam en telefoonnr.
HERINNERING 2
Beste klant,
Uit onze administratie blijkt dat factuur nr. 123456 nog niet betaald is, ondanks de betalingstermijn reeds 20 dagen verstreken is. U kreeg reeds 10 dagen geleden een herinnering.
Wij vragen u dringend, doch vriendelijk binnen de 5 dagen het openstaande bedrag van 5.252,- EUR aan ons over te maken op rekeningnr. BE52 0123 4567 8910. Graag ook als mededeling vermelden: factuur nr. 123456.
Indien u op dit moment bepaalde betalingsproblemen zou hebben om deze factuur volledig te betalen, staan wij open voor een flexibelere betalingsregeling. Dit geldt enkel indien u hierover open en direct met ons communiceert en ons hiervan op de hoogte brengt, eveneens binnen de 5 dagen.
Overtuigd van uw spoedige en correcte betaling, tekenen wij,
met dank voor uw vertrouwen en vriendelijke groeten,
uw naam en telefoonnr.
HERINNERING 3
Beste klant,
Betreft: VERVALLEN FACTUUR
Uit onze administratie blijkt dat de factuur nr. 123456 nog steeds niet betaald werd, ondanks dat de betalingstermijn nu reeds meer dan een maand verstreken is, spijts onze beleefde herinneringen.
Wij verzoeken u hierbij vriendelijk, doch zeer dringend, het verschuldigde bedrag van 5.252,- EUR zo spoedig mogelijk doch zeker uiterlijk binnen de 5 dagen, over te maken op rekening nr. BE52 0123 4567 8910 met als duidelijke mededeling: factuur nr. 123456.
Wij herhalen dat wij nog steeds open staan voor een flexibele betalingsregeling, maar enkel indien u hierover meteen open en direct met ons communiceert, zeker binnen de 5 dagen.
Indien wij het vervallen bedrag toch niet binnen 5 dagen zouden ontvangen, noch enige reactie van u hebben gekregen, zal deze vordering uit handen worden gegeven aan een hiervoor gespecialiseerd bureau. Alle hieruit voortkomende kosten zijn, zoals wettelijk voorzien, integraal voor uw rekening.
Wij rekenen er op dat u het zover niet laat komen.
Overtuigd van uw vooralsnog spoedige betaling binnen de gestelde termijn van 5 dagen, tekenen wij, met beleefde groeten,
uw naam en telefoonnr.
HERINNERING 4
Beste klant,
AANGETEKENDE INGEBREKESTELLING
Betreft: vervallen factuur nr. 123456
Ondanks onze vorige herinneringen, stellen wij vast dat onze factuur nr. 123456 nog steeds niet betaald werd. Wij hebben van u geen verzoek ontvangen met de vraag voor een flexibelere betalingsregeling.
Indien wij het vervallen bedrag niet binnen de 5 dagen ontvangen, wordt deze vordering onverwijld uit handen gegeven aan een bevoegd incassobureau en aansluitend deurwaarder. Het factuurbedrag wordt vervolgens vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding en alle verwijlinteresten, conform onze algemene voorwaarden.
Onze openstaande factuur nr. 123456 ten bedrage van 5.252,- EUR zal bijgevolg vermeerderd worden met 10 % forfaitaire schadevergoeding en met 12 % verwijlinteresten. Hier bovenop komen eveneens ook alle bijkomende kosten, lasten en rechtsplegingen, die tevens integraal te uwen laste vallen.
Wij geven u nog een allerlaatste keer de mogelijkheid om de betaling binnen de 5 dagen over te maken op onze bankrekening BE52 0123 4567 8910 met als mededeling factuurnr. 123456. Bij niet-betaling zullen wij uw dossier direct doorgeven om deze gelden en alle bijkomende intresten, schadevergoeding en kosten onverwijld te innen via gerechtelijke weg.
Dit schrijven wordt u toegezonden zonder enige nadelige erkentenis, met behoud van al onze rechten.
Met beleefde zakelijke groeten,
uw naam en telefoonnr.